Kontakta oss

 
Har du frågor, tips, ideer eller önskar samverka på vår portal eller Facebooksida?





NORRLÄNDSK URKRAFT DOMINERAR PÅ FACEBOOK
Facebooksidan ”Norrland. Ett eget land” har de senaste åren varit den ojämförligt största aktören inom turism i Norden. Sidan är nu även jämfört med svenska nationella nyhetsmedier och viralsajter bland de som når ut till flest personer. En räckvidd på närmare en miljon personer i 45 länder per vecka, gör sidan till en viktig kanal för att förmedla bilden av Norrland.

Turism i Norden – topp 10 ”Interaktioner de senaste sju dagarna”

Norrland. Ett eget land                   102 000
Bohus Coast                                           24 500
Göteborg & Co                                       15 500
Visit Stockholm                                     12 900
Go VisitDenmark                                   10 100
I Love Höga Kusten                                6 500
Smögenkusten.se                                   4 500
Luleå                                                            4 200
I whish I was in Finland                        4 000
Visit Lofoten                                              3 700

De viktigaste måtten för att avgöra hur effektiv en Facebooksida är bedöms efter antal interaktioner. Nyckeltalet interaktioner visar i vilken grad sidans besökare uppskattar innehållet genom att gilla, kommententera och dela, vilket direkt påverkar hur många sidan når ut till.

Facebooksidan ”Norrland. Ett eget land” är en del av norrlandsportalen NorrlandMagic.se vars syfte är att marknadsföra Norrland nationellt och internationellt. Tre av Facebooksidorna på topp tio i Norden inom turism ingår i turistkanalen Upplevas.se, vilka är Norrland. Ett eget land, Bohus Coast och Smögenkusten.

Nationella nyheter och viralsajter: (Interaktioner) Facebooksidor.
Newsner (292000), Expressen (265000), Aftonbladet (165000), Newsners Bästa (99000), SVT (54600), Metro (50000), Nyheter 24 (35400), DN (26900), Viralking (26000), Kit (24400), GP (22900), SVD (20000), Lajkat (19100), Omtalat (15900) och TV4 Nyheter (14200).


100 Facebooksidor i Norden har ingått i undersökningen. 
Källa: Facebook Insights och Upplevas.se, 23 maj, interaktioner de senaste sju dagarna.


Facebooksidan Norrland. Ett eget land i media:
Norrlands bästa Norrsken. Norrbottenskuriren.
Norrland bäst på Facebook. Allas.
Han tog Norrlands bästa norrskensbild. NSD.

Storslagen Norrlandsromantik genom Ewas optik. P4 Västerbotten.